Forspiring er ikke lige min stærke side...... Mine Tornerose-frø jeg fik fra Line, er sået i såjord

står i min stue ved ca.17-20 grader, i 20 potter, de fleste er kommet op.

Men ca.5cm høje meget tynde, syntes de ligne dem der altid mislykkes.

Har lavet et 3.5m højt espalie, til dem, så jeg håber det lykkes, gode råd modtages.

Forårshilsen.

Michael

Views: 11

Svar på dette

Svar til dette forumindlæg

De bliver lange og ranglede pga. lysmangel. Det er netop mængden af lys (eller manglen på sammen), der gør det til noget af en udfordring at forspirre i vindueskarmen. Du er nok lige tidligt nok ude med projekt vindueskarm. Rosenslyngerne skal dog vist godt nok forspirres tidligt for at kunne nå at blive til noget....
Jeg er holdt op med forspirring i vindueskarm for nogle år siden, da resultatet blev for povert. I stedet forspirrer jeg i drivhus - godt nok kommer vi lidt længere hen på foråret, før der er lunt nok der, men resultatet bliver meget bedre i form af kraftige planter, der har fået til strækkeligt lyst fra alle sider.
Hvis du har et sydvendt vindu, så stil dem der og hold rummet køligt max 15-17 grader. De skal på nuværende tidspunkt "bremses" i deres for hurtige udvikling. Når planter spirer ved for lidt lys og for meget varme bliver de ranglede, især hvis de står henover en radiator.
Det bliver spændende at se hvordan de klarer den :o)
Hej igen Michael.

Vil da lige høre dig hvordan det går med planterne?

Og, hvor længe var frøene om at spire?

Dækkede du frøene, eller trykkede dem let ned ovenpå såjord?

Fortæl, fortæl :)
Hejsa.

Såjord i lille flamingokasse, dækkede frøene til, plastic over, de spirede efter 7-8 dage, og gjore nok den fejl, at stille dem ud på badeværelset, med gulvvarme.
Nu står de i et køligt vindue, og vokser sig sunde, de ranglede er kasseret.
Held og lykke med dine.

Hilsen.
Michael.
Tak :) Såede mine for 3 dage siden, er noget spændt på hvornår der sker noget :)
Har du mulighed for at lægge et billede ud - ville da rigtigt kerne se et glimt af kimplanterne :)
Det vil jeg da arbejde på.

God påske.
Hejsa.
Forspirring bliver arldrig mig, måske lige solsikke, de vil bare gro, mine Tornerose-planter, ligger nu på komposten, havde dem nok, for tidligt med ud i drivhuset. Håber på et varmere forår.

Michael.
Det er meget få planter der kan overnatte i drivhuset lige nu, det er simpelthen alt for koldt, men salat eller løg i spirekasser, sået i drivhuset, klarer det fint - indtil de skal plantes ud i haven. Tomatplanterne kan være i drivhuset om dagen, men skal tages ind om natten. Men hvem kører planterne frem og tilbage hver dag, ikke jeg - så jeg venter til de kan klare skærerne :)

Det er nu 26 dage siden jeg såede tornerosekjole og der er ikke så meget som en eneste spire i sigte...hmmm. Vi må istedet glæde os over det der lykkes :)
Jeanet send mig en ny svarkuvert, så får du nogle nye frø, for de kan sagtens spire.
Så må jeg også hellere få sået mine. Tror jeg følger din opskrift, Michael. Dog minus gulvvarme !

RSS

Leverandører til kolonihavefolket

PriceRunner:

Drivhuse
Døre
Vinduer
Isolering

Besøg også Claus Dalbys haveblog

Bliv facebook-fan af Vores Kolonihaver

© 2012   Created by Marie Lærke.

Badges  |  Rapportér en fejl  |  Terms of Service