Hvordan gemmer man tomatkerner, så man selv kan så nye planter næste år?

Vi har købt en tomatplante, der giver nogle pragtfulde gul-orange tomater i cherry-størrelsen. Vi ville gerne gemme nogle kerner fra en af disse, så vi kan så nogle nye til næste år, i stedet for at skulle købe en helt ny plante. Er der nogen, der har erfaringer med sådan noget?

Det skal tilføjes, at jeg ikke lige kan huske hvad sorten hedder, og at vi dyrker den i kapillærkasser i drivhuset.

Views: 84

Svar på dette

Svar til dette forumindlæg

Det er altid skønt, når man har fundet en sort, som man kan lide. Desværre er der ingen garanti for at du får en tilsvarende plante ud af frøene. Hvis din plante er en krydsning, kan du risikerer at dens afkom, næste års planter, bliver helt anderledes end moderen. Den mest sikre løsning er at finde sortsnavnet og så købe frø igen.

Jeg ville nu alligevel forsøge mig med frø, og det gøres meget let ved at tage de modne frø fra en tomat og tørre dem. Når de er helt tørre, kan de opbevares i et brev eller et glas til næste år. Det er en god idé at tage rigeligt mange, for man har ikke rigtig nogen chance for at vide hvor godt de spirer til næste år.

Hej Rikke,

Tak for svaret. Vi prøver at gemme nogle frø, og så må vi se til næste år, om det bliver de samme kanonlækre tomater eller ej. Ellers må vi finde sortsnavnet og købe et par nye planter.

Jeg plejer at lade et par tomater blive overmodne og så trykke kernerne ud i et kaffefilter, hvor jeg har skrevet navn på. Der i kan kernerne tørre og opbevares til næste år!
Det lyder rigtig smart. Det vil jeg lige overveje! Tak for dit råd.
Lader du dem overmodne på planten eller i vindueskarmen?

vindueskarmen...

Jeg har også undret mig over hvordan man kan gemme... tørre.. tomatfrø. Har prøvet på køkkenrulle, skyllet først, vat, bagepapir og andet.. (grin I bare!) Jeg skal huske dén med kaffefilteret! :-)

Jeg er selv glad for en tomatsort der hedder "sun gold" og minder meget om din beskrivelse Henrik. Uh .. de er gode! Glæder mig til varmere vinde og jordtemperatur! :-)

Rikke H

RSS

Leverandører til kolonihavefolket

Besøg også Claus Dalbys haveblog

Bliv facebook-fan af Vores Kolonihaver

© 2012   Created by Marie Lærke.

Badges  |  Rapportér en fejl  |  Terms of Service