Hej.

Min kæreste og jeg skal igang med et større forårs projekt. Vi skal have lavet højbede, på et ret stort område af vores have. Selve området er ryddet for buske etc. Men så skal vi have fundet

noget godt og nærigt jord til projektet. Vores kolonihave er i Herlev, og her kan man få gratis friskjord, fra sidst i marts. Hvilket passer perfekt, men jeg er i tvivl om det er det rigtige at blande, med almindelig jord, til vores højbede.

Er der nogle der ved noget om dette, så skriv tilbage her.

:-) Søs

PS: jeg sidder indendørs i min lejlighed på 4 sal, fuglene pipper på livet løs, hvilket burde tyde på forår, men det sner også. Åh, det dejlige danske vejr. :-)  

Views: 613

Tilføjelser:

Svar på dette

Svar til dette forumindlæg

Hej Søs

Vi byggede højbede for 3 år siden og er rigtig glade for dem.

Vi brugte kompostjord fra gendbrugs pladsen. Naborene fortalte at jorden var for stærk/nærnigsrig så jeg lavder nogle forskellige blandinger.

Kompost og jord fra anlægs området 2/1 

Kompost blandet med sand 3/1

Og ren kompost.

Vi kunne ikke se den store forskel i de forskellige blandinger men er generelt godt tilfredse med komposten fra genbrugdpladsen.

Held og lykke med jeres højbeds projekt dem skal I nok blive glade for.

Jeg har nogle fotos fra mit projekt i mit album, her er du velkommen til at hente inspiration.

Hilsen Finn T

Vi lavede også højbede sidste forår du kan se et billede her http://www.voreskolonihaver.dk/profiles/blogs/billeder-af-sommerens. Det Niels gjorde var først at fylde gammel småkvas og kompost affald i bedene, så havde vi noget halm vi skulle af med, så var der noget græstørv vi skulle af med, og til sidst sluttede han af med at fylde op med jord fra Kavo ( vores genbrugsplads), som du ser på billedet, så gror det hele fint.

Men en som virkelig ved noget om økodyrkning i højbede er Jens Juhl fra Slottet i smørmosen, han er også her på Vores Kolonihaver, og han er altid god til at dele ud af sin viden... spørg ham!  :o)

Håber du kunne bruge mit svar til noget.  :o)

Hilsen Line Fauerholm

Hej Søs,

Vi skal også selv bruge en del jord til vores have her til foråret, og efter et par hurtige søgninger på Google har jeg fundet disse sider:

http://www.haveglad.dk/kategori.php?itemId=305&PHPSESSID=8l36vd...

http://www.solum.com/content/dk/produkter_og_ydelser/vakstmedier

og til slut fandt jeg ud af, at man også kan købe det i Bilka:

http://www.bilka.dk/Have/Storsaekke/Sand-jord-og-gurs

For vores vedkommende ender det nok med, at vi køber det i Bilka. God fornøjelse med projektet.

Hilsen

Henrik

Vi lavede højbede sidste år. Vi brugte også jord fra vores genbrugsplads, og det fungerede rigtig fint. Havde noget kompost vi smed i bunden. Det var nu lige så meget for at komme af med det, og så slap vi for at køre mere end højest nødvendigt til genbrudspladsen. Held og lykke med dem.

Vi lavede dem ekstra høje, og det har vi virkelig været glade for.

Jeg skal igang med at lave højbede, har bestilt nogle hos landhøjbede, og har købt jord plantesække i Jem og fix. Jeg har tænkt mig at blande jorden fra plantesækkene med noget kompost fra genbrugspladsen i 3 dele købt jord og 1 del kompost, og så med det øverste lag i købt jord, så det ikke er for stærkt for planterne. I løbet af sommeren vil jeg bruge naturgødning.

Jeg håber, det kommer til at virke godt. Og på den måde er jeg sikker på, at det er ukrudtsfrit.

Der kommer billeder senere af resultatet

Hej alle.

Tak for alle rådene. Men jeg vil indrømme at jeg stadig er forvirret mht:

• Hvordan man skal blande det jord fra genbrugspladsen med det andet?
  • Er det nemmest at "blande det", når man har fyldt det i højbedene?
  • Hvad man kan bruge, hvis man f.eks, ikke har kompostjord eller grene, som I andre har brugt?
  • Kan man f.eks. bruge almindeligt pottemuld, til at blande det med?

Håber at nogle svarer mig :-)

Vi skal lave projektet fra lørdag og søndag d. 2-3 april, der starter vi med at måle

op, også skal vi lave højbedene d. 16-17 april.

:-) Søs

Jeg har tænkt mig at blande jorden i min trillebør, sådan lidt af gangen.

Du skriver øverst oppe, at du har adgang til gratis friskjord fra sidst i marts, det kan du blande med den eksisterende havejord. Man behøver ikke kompostjord el.lg, for at dyrke grøntsager. 

Men husk at grøntsager kræver meget gødning for at blive til noget. Men du skal ikke gøde før du sår, da de små frøspirer ikke kan klare gødning, de skal lige vokse til, inden du udsætter dem for gødning.

Hej.. Vi kan hente gratis kompostjord  i vores kommune.. Det vil vi smide ovenpå i køkkenhaven og blande det med en grev..

Vi har lige lavet plantekasser. Der løsnede vi jorden i bunden af kasser, kom jord fra køkkenhaven, og så alm. muld (den billige fra brugsen) ovenpå, men lag-vis.. Hvert lag var ca 10 cm, og mens min bror gravede, blandede jeg det med greven.Vi lagde alm køkkenhavejord øverst, kom jordbærplanterne i og så fik de masser af vand.. :)

Jeg har aldrig gødet min køkkenhave og har fået masser af lækre velsmagende grøntsager alligevel.. :)

Held & lykke med projektet.. :)

RSS

Leverandører til kolonihavefolket

Besøg også Claus Dalbys haveblog

Bliv facebook-fan af Vores Kolonihaver

© 2012   Created by Marie Lærke.

Badges  |  Rapportér en fejl  |  Terms of Service