Så håber jeg I kan hjælpe mig igen!

I går får jeg set på kirsebærtræet. Mange blade er "småkrøllet" og har lidt huller, nogle steder er der brune pletter. Jeg så nogle sorte, meget meget små "larver".

På stammen sad der 5 steder nogle brune klumper, lidt slimet.

Hvad er det?

Og hvad gør jeg ved det?

Views: 5

Svar på dette

Svar til dette forumindlæg

Hej Rikke.

Prøv at holde øje med om der også er trafik af myrer og svirrefluer (de ligner små hvepse men stikker ikke, Står stille i luften som en helikopter). Hvis der er, har træet fået lus (sikkert dem du kalder: sorte små larver) som lokker myrerne til. Lusene suger det søde stof ud af bladene som krøller. Myrerne opsamler lusenes eskrementer pga sukkerholdigt indhold. Svirrefluen spiser lusene, en hjælp fra naturens hånd. Mariehøns spiser også lusene.

De brune klumper kan være en samling af myrernes eskrementer, også kaldet honningdug.

Hvis du har lidt "is i maven" vil naturen selv klare det hele i løbet af sæsonen, eller du kan gentagne gange spule træet med vand, til lusene er skyllet af. Træet skal nok klare sig, selvom det ikke ser så pænt ud lige nu!
Mange tak for svaret!
Ja, bladene er begyndt at krølle også. Jeg har endnu ikke set nogle myrer, så jeg vil starte med en spuling med vand og se hvad der sker.
Hej Rikke
Ja det er sikkert lus.
Hvor store er de brune klumper ?? Er de gennemsigtige og ligesom løber ned af stammen er det en form for harpiks som træet udskiller, betyder ikke noget
Hej Frank
Det er lige præcis sådan det ser ud.
Og jeg har i dag hilst på nogle myrer.
Træet ser lidt sølle ud, men jeg håber regnen i går, og de lovede byger de næste par dage, hjælper lidt.

RSS

Leverandører til kolonihavefolket

Besøg også Claus Dalbys haveblog

Bliv facebook-fan af Vores Kolonihaver

© 2012   Created by Marie Lærke.

Badges  |  Rapportér en fejl  |  Terms of Service