Jeg håber I kan hjælpe mht vores kirsebærtræ. Det er købt og plantet for ca 1½ måned siden. Der er en del små bær på. Den sidste uge er bladene begyndt at hænge. En del (flere og flere) bliver gule, og nogle falder af. Bærrene er begyndt at få farve, men er stadig små og hårde. Mangler det vand? (dét har jeg svært ved at tro på) Mangler det gødning? - i så fald hvad og hvordan? Er det en sygdom eller noget helt andet igen?
Det lyder nu som om, at det mangler vand - det har jo været rigtig varmt her på det sidste og min have er i hvert fald ret tør... Har I lavet et virkelig stort hul med løsnet jord til rodklumpen? Hvis jorden er hård omkring klumpen kan vandet ikke trænge ned og rødderne ikke sprede sig. Man kan også sætte et rør ned i jorden som man vander i, så vandet kommer ned til rødderne og ikke bare løber af.
Ja det må klart være vand det mangler, afhængigt af størrelse, samt jordbund skal nyplantede træer have op mod 40 liter vand om ugen (nogle gange mere). Derfor man normalt planter træer og hæk planter sen efterår tidlig forår, da er jo som regel er meget regn i den periode samt ingen vækst i planten endnu. Men lav en lille vandingsvold omkring træet, så er det noget nemmere at få vandet til at blive ved træet i stedet for at flyde væk :)