Har du et større kolonihavehus og behov for at varme op i længere perioder, kan en varmepumpe være en rigtig god løsning for dig.

Fordele: Kan varme et stort kolonihavehus op. Meget billig i drift og giver en god tør varme. Kan holde huset frostfrit hele vinteren uden at ruinere dig.

Ulemper: Kræver montering af en fagmand, hvis du ikke selv er lidt handy anlagt.

Hvilken varmepumpe skal jeg købe til kolonihaven?

De kloge siger enstemmigt, at en varmepumpe muligvis det mest effektive tiltag, du kan gøre for at få din varmeregning nedsat, når man kigger på investeringen ift. besparelsen. Men før du stormer ud og køber topmodellen, skal du vide, at det langt fra er sikkert, at dit kolonihavehus behøver den kraftigste varmepumpe. En fagmand vil kunne give dig gode råd omkring, hvilken type der passer bedst til dit kolonihavehus, og hvor den optimale placering er.

Kolonisternes siger...

Dakota: Jeg har stor erfaring med varmepumper og vil klart anbefale dig at investere i en sådan, da de er meget billigere at bruge end el-radiatorer.

Marie Lærke: I mit andet kolonihavehus var der en varmepumpe. Det var noget kinesisk (nok lidt billigt) noget. Men den kørte fint – uden problemer. Huset var 50 m2 og blev snildt varmet op af varmepumpen.

Jens Juhl: Jeg kan varmt anbefale en varmepumpe. Den er godt nok dyrere at installere end både gasovne og el-radiatorer, men den er meget billigere i brug. Vi har haft vores i 8 år og den kører så fint. Vores hus er godt 50 m2, og den kan let varme det hele op. Vi har den kørende hele vinteren på laveste trin, og så er der lunt i huset hele tiden. Tørt og rart - aldrig en klam lugt.

Vi har en masse planter, der ikke kan tåle frost, stående i huset om vinteren, så vi skal have en eller anden slags varme. Tidligere brugte vi el-radiatorer, men det kostede en bondegård bare at holde temperaturen på et par grader. Vi har også haft en gasvarmer, men det afgiver en del vand, så alt blev fedtet af gassen.

Vi må gerne overnatte i kolonihaven i weekender eller ferieperioder om vinteren, og det gør vi ofte. Så skruer vi varmen op på godt en snes grader, når vi kommer derud, går en tur i kolonihaven, og når vi kommer tilbage en times tid senere, er der stuetemperatur i huset. Om aftenen er sengetøjet lunt og det er en fornøjelse at være der. Flere her i Smørmosen har samme model som os, nemlig en Toshiba. Andre grinede af, at vi gav 12.500 kr. for den (inkl. montering) – i stedet købte de en af de billige i byggemarkedet for 3500 kr. og monterede den selv. De er alle skiftet ud nu - nogle holdt kun 2 år. En enkelt kun et år.

Har du erfaringer med varmepumper i kolonihaven? Så skriv endelig en kommentar herunder.

Dette indlæg er en del af temaet 'Varme i kolonihavehuset'.

Indeholder affiliatelinks

Views: 255

Svar på dette

Svar til dette forumindlæg

Købte en varmepumpe i Bilka 2007 og varmepumpen kst. 3900kr. Varmepumpen kører endnu og kan varme 50m2 op fra 16° til 21° på ca 2 timer.

Selvfølgelig er en dyrere Panasonic meget bedre og tænker også på, at den gamle snart skal skiftes ud.

Hej Flemming 

Der er sket meget på 12 år med hensyn til varmepumper. 

Det er flot den du har, har kørt alle de år. Dog vil du kunne spare en betræktlig del penge ved og skifte til en ny. Jeg kan anbefale modellen: Panasonic Nz25tke til dig kolonihavehus.

Tak for svar og det er netop den Panasonic jeg vil købe. Jeg kan ikke få tilskud fra staten, da det er et kolonihavehus; men det åbner jo også op for køb af varmepumpe uden montering. Syntes det er dyrt med montør og den gamle varmepumpe monterede jeg selv. varmepumpen var forfyldt kølemiddel og jeg skulle kun åbne for en ventil + strøm, det var nemt.

Ja okay, den fungere også super synes. Meget lydsvag og kan som sagt se en klar forbedring på størmforbruget. Vil dog anbefale dig og få den monteret af en prof. 

Prisen som monteringen koster 3450kr er godt givet ud. Jeg monteret også selv min gamle, men der er lavet om på det, på de nye. Det er ikke sådan selv lige montere dem, og heller ikke lovligt. Plus du beholder garantien og får en flot montering. Og nej man kan ikke få det tilskud til kolonihaver. 

Beholder fabriksgarantien hvis varmepumpen er monteret rigtigt og varmepumpen bliver leveret med vejledning.

Sidste år så jeg en kølemontør i arbejde inde hos naboen. huset var et træhus og naboen havde selv fjernet et par planker, så det var lige til at gå til. Det tog montøren ca en time og alt var flot. Det var ca det samme min nabo skulle betale for montering.

Naboens varmepumpe var også forfyldt kølemiddel!

Mvh

Argh garantien ryger hvis ikke det er en godkendt montør der sætter den op. Og han skal have et KMO bevis.

Tænker det er godt givet ud i det lange løb...

Hej Jonas Har købt en nz25tke og har fået varmepumpen monteret af en Mitsubishi montør, 10.000kr for det hele.

Lige nu har jeg brugt den i et døgn og er slet ikke tilfreds. Stiller jeg vp på heat, kører den hele tiden med meget lidt varm luft (5° udenfor) Tør slet ikke tænke på frostvejr.

Stiller jeg vp på auto, kører vp op til 22° varmepumpen slukker i 4 min og begynder så at sende kold luft ind med blæserstart på 10sek i intervaller og det bliver den ved med, udedelen starter ikke.

Montøren startede på heat 30° og blæseren kørte på powerfull og der kom varme ud og så kørte han.

Savner min gamle Scansign-H

Mvh

Flemming

Det er fordi du indstiller den forkert :D! 
Læs manualen eller ring til montøren og få ham til og forklare hvordan du skal anvende den. Du skal aldrig kører auto heller. Du skal normalt kun kører varme eller køl. De nye varmepumper er inverter modeller, hvor de kører hele tiden. Det er ikke stop/start som de gamle. 

Dog lyder det meget billigt og kunne få det hele for 10.000? Man skal passe på ikke købe en parralel import 

Tak for svar og har indstillet den rigtigt. du beroligede mig med forklaring af inverter, den kører længe på heat med svag varme; men kan se på termometret indenfor, at den holder temp. Syntes dog det tog lang tid om at nå 21°.

Tror ikke Skousen.dk sælger parallel import.

RSS

© 2018   Made By You   Powered by

Badges  |  Rapportér en fejl  |  Terms of Service