Svineskank er det stykke kød, der sidder nederst på skinken - grisens ben. Det er et oftes billigt stykke, som man tit bruger til sylte og den slags.- Slagteren gav mig et godt tilbud, da jeg lovede at lave en grilopskrift til ham. Han havde ikke hørt om nogen der havde grillet det stykke kød.

Her følger opskriften: Jeg købte to stykker svineskank, dem smed jeg i en stor gryde vand med masser af krydderurter fra haven, samt salt og pebber og lidt ingefær. Det kogte jeg ca. 35 min. Herefter lod jeg kødet afkøle. Sværen blev ridset i flotte tern, det hele smurt godt ind i kryddersalt og lidt olie. Herefter i kuglegrillen for fuld skrue i ca. 40 min. så sværen blev sprød. Jeg skruede lidt ned for varmen og lod stege videre i ca 20 min. Jeg grillede kun den ene, jeg puttede den anden i fryseren, så den er klar til at grille, næste gang der kommer gæster.

Jeg vil sige, der er til to-tre personer pr. skank, alt efter om det er grovædere, man har til bords.

Hertil lavede bagte kartofler, samt "Susannes tjums". Jeg har tidligere lagt opskriften ud på denne side.

Kødet blev rigtigt saftigt og lækkert. Lidt "viking agtigt" mad.Jeg håber at nogle kan få glæde af min opskrift.

De bedste sommerhilsner fra

Susanne/HF Vesterled i GL. Åby 

Tags: Grilmad, Gris, Kuglegril, Susannes, Svineskank, gaflen, grilaften, , svinekød, tjums

Views: 4094

Attachments:

Replies to This Discussion

Ih hvor du bare kan Susanne.. Du tryller bare den ene lækre opskrift frem efter den anden.. Uhm.. Mums!!! Det skal prøves..

Jeg kunne rigtig gerne tænke mig at invitere dig til at deltage i min gruppe på Facebook som hedder MORMOR'S KØKKEN, SLOWFOOD, FRILAND OG SELVFORSYNING..
http://www.facebook.com/group.php?gid=262523025164
Vi er en aktiv gruppe og tæller på nuværende over 500 medlemmer.. Dine lækre opskrifter fortjener at blive set af endnu flere som kan drage nytte og glæde af dem..
Har du lyst, er du hjertelig velkommen.. Andre herfra er lige så velkomne.. ;o)

De bedste hilsner,
Helle ;o)
Det lyder rigtig lækkert, det vil jeg prøve så snart jeg kan finde skanke.

RSS

Leverandører til kolonihavefolket

Hos PriceRunner kan du sammenligne priser
 og produkter på alt til huset og haven. Vi har bl.a. 
drivhuse, plæneklippere og byggematerialer. Det er let
at finde det helt rigtige produkt.
Klik her

© 2014   Created by Marie Lærke.

Badges  |  Report an Issue  |  Terms of Service